Tips voor hardlopen tijdens de lunchpauze

fysiotherapeut personal trainer dominic

Hardlopen in de vroege ochtend, dat is zeker niet voor iedereen weggelegd. Je wekker gaat af, je motiveert jezelf om uit bed te komen én om dan ook nog een rondje te gaan hardlopen, is misschien net wat teveel gevraagd. Ook na een lange dag werken, wil het niet altijd lukken jezelf te motiveren om een rondje te gaan hardlopen, we weten allemaal wel hoe het voelt.. Veel te druk gehad op kantoor, nog even een uurtje doorgewerkt, daarna thuiskomen en koken: je bent blij met een momentje rust.. Hardlopen na het werk of in de avonduren kost veel motivatie en die ontbreekt zo nu en dan helaas.

RUNch: hardlopen tijdens de lunchpauze


Midden op de dag een rondje hardlopen, even je hoofd leegmaken en nieuwe energie opdoen voor het 2de deel van je werkdag. Of je nu 30 minuten of 60 minuten gaat, je kunt hier een prima rondje hardlopen inplannen. Heb je een uur pauze, geef jezelf dan 5 minuten om je om te kleden en 15 minuten achteraf om je op te frissen. Dan blijven er netto 40 minuten over om hard te lopen. Als je thuiskomt heb je niet alleen de werkdag erop zitten, maar ook meteen een sportieve activiteit.

De eerste stap in de goede richting is het inpakken van je tas een dag van tevoren. Dit klinkt heel logisch, maar als dit snel gebeurt, loop je het risico belangrijke dingen te vergeten. Niks is vervelender dan dat je erachter komt dat je je hardloopschoenen bent vergeten of schoon ondergoed voor na het hardlopen. Zorg ook voor verzorgingsproducten, want niemand houdt van een ‘stinkende’ collega.

Essentiële items voor in je sporttas:
–  Hardloopschoenen
–  Sportsokken
–  Ondergoed
–  Broek/ hardlooplegging
–  Tank Top / shirt/ long   sleeve
–  Hardloop jasje (voor als het koud is)
–  GPS horloge/ muziek etc
–  Handdoek

                             “Even a bad run is better than no run”

Hygiëne na het hardlopen


Opfrissen,  na het hardlopen is geen overbodige luxe,  als je erna weer aan het werk moet. Vanzelfsprekend zijn deodorant en schoon ondergoed onmisbaar. Als je geen toegang hebt tot een douche zijn babydoekjes en droogshampoo prima alternatieven. Met dit soort producten kun je jezelf goed opfrissen, zodat je collega’s geen last krijgen van jouw nare luchtjes. Mocht je wel kunnen douchen, hebben ze bij verschillende winkels mini shampoo’s  etc . , zodat je geen hele flessen hoeft mee te slepen.

Hardlooproute & planning

Planning is the key voor het hardlopen tijdens de lunchpauze. Zorg er dan ook voor dat je van tevoren goed weet hoeveel tijd je hebt, houd hierbij niet alleen rekening met het hardlopen zelf, maar ook met het omkleden en opfrissen. Heb jij geen lange lunchpauze en heb jij maximaal een half uur de tijd? Ga dan voor een intervaltraining, waarbij je in korte tijd een efficiënte training kunt uitvoeren.

De grote vraag is wel: wanneer heb dan ik tijd om te eten tijdens mijn lunchpauze? Ook hier geldt dat een goede voorbereiding je goed op weg kan helpen. Bereid je lunch een dag van tevoren voor en hou zo meer tijd over om tijdens je lunchpauze te gaan hardlopen. Zo kun je na het hardlopen rustig je lunch nuttigen.

Zorg ervoor dat tijdens je lunchpauze je agenda geblokkeerd is, niet alleen voor jezelf, maar ook zodat je collega’s weten dat je niet bereikbaar bent. Gemiste oproepen en mails kun je na je lunchpauze weer beantwoorden.

Hardlopen,  midden op je werkdag,  zorgt ervoor dat je gedurende de rest van de dag productiever bent. Het zorgt voor minder klachten/blessures omdat je niet constant stil zit door de dag heen. Dit heeft een positief effect op nagenoeg alle dagelijkse pijntjes en klachten.

Klinkt best goed toch, die RUNch?
Wij zijn overtuigd en willen jou zeker motiveren om ook eens een poging te doen tot het hardlopen tijdens jouw lunchpauze en zelf de voordelen te ervaren . Bekijk ook onze andere blogs met onder meer tips over het starten met hardlopen.

Deel deze blog

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on reddit
Share on email
Share on twitter