Hoe maak je van hardlopen een (goede) gewoonte?

fysiotherapeut personal trainer dominic

Als je ervoor gekozen hebt om van hardlopen een goede gewoonte in je leven te maken, TOPPP!. 

Niet alleen is hardlopen een geweldige manier om fit en gezond te worden/blijven. Maar ook word je lid van een groep gemotiveerde en gelukkige mensen met dezelfde passie. Ieder op zijn eigen tempo en op zijn/haar eigen manier op zoek naar de ‘runners high’. 

We zijn er zeker van dat je hardlopen net zo leuk gaat vinden als dat wij dat doen. Alhoewel de opstart naar een goede hardlooproutine misschien wel eng of zeer uitdagend lijkt, hoeft dit helemaal niet het geval te zijn. We hebben daarom enkele tips voor jullie opgeschreven om houvast te bieden in deze eerste fase van het ontwikkelen van een geweldige gewoonte. 

Hieronder 3 Tips hoe je kunt starten met hardlopen en hier een goede routine inkrijgt 

Tip 1: Begin rustig met hardlopen

Het creëren van een nieuwe blijvende gewoonte kost tijd en hardlopen is daar geen uitzondering op. Een van de meest gemaakte fouten, die beginnende hardlopers maken, is dat ze te snel en te veel willen. Dit begrijpen we natuurlijk volledig, want je wilt zo snel mogelijk 5 of 10 kilometers lopen. Zeker als je enorm enthousiast bent of bepaalde gezondheidsdoelen hebt. Pas daarom op dat je jezelf niet letterlijk voorbij loopt. Bouw aan een goed fundament waar je jaren mee vooruit komt zonder een vervelende, tijdsintensieve blessure op te lopen. 

Begin met minder dan je eigenlijk wilt, zo kun je langzaam de kilometers erbij voegen zonder tegen de lamp te lopen en focus je daarbij ook niet te veel op snelheid. Onze stelregel is altijd om eerst je duurvermogen op te trainen en dan pas naar snelheid te gaan kijken. Wees geduldig en onthoudt dat al het harde werk zich uiteindelijk zal lonen. 

 

“Less is more. It’s better to run less and have success than run more and get hurt or suffer.” 

Tip 2: Wees consistent in je trainingen 

Om een gewoonte te ontwikkelen, die je een voldaan gevoel geeft, heb je consequent gedrag nodig. Onregelmatig her en der hardlopen is natuurlijk beter dan thuis op de bank zitten, maar wil je een goede gewoonte ontwikkelen dan moet je hier structuur in aanbrengen. Om een goede gewoonte te ontwikkelen moet je deze inbedden in je dagelijkse/wekelijkse routine, zodat je deze blijft uitvoeren en niet afwijkt van het gekozen pad. Het maakt dan ook eigenlijk niet uit wanneer je gaat hardlopen, als je het maar in je agenda zet en dit consequent uitvoert. 

 

Tip 3: Hou het hardlopen leuk!!

Als het hardlopen aanvoelt als een ‘moetje’ dan bestaat er een grote kans dat het geen duurzame gewoonte zal worden. Kleine dingen zoeken, die het leuk maken en leuk houden, zal een belangrijke sleutel zijn in het ontwikkelen van deze goede gewoonte. Je aansluiten bij een loopgroepje, doelen stellen, trail hardlopen of jezelf belonen op een kleine manier zijn tips die hierin van grote invloed kunnen zijn. 

Of het nu collega’s, vrienden, familie of een team is. Gelijkgestemden vinden in dezelfde passie zorgt ervoor dat je hardloopervaring er een wordt om nooit te vergeten. Zolang jij elke keer weer met plezier die schoenen aantrekt, zal deze gewoonte je leven veranderen door je gezonder, fitter en gelukkiger te maken. 

We hopen dat jullie door deze simpele tips deze gewoonte makkelijker kunnen inpassen in jullie leven. Mocht je nu meer hulp nodig hebben, mail ons dan en laat ons je helpen deze goede gewoonte te ontwikkelen. Want hoe fitter je bent, hoe beter je je voelt.

Deel deze blog

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on reddit
Share on email
Share on twitter