Hardlopers zijn doodlopers! Jij niet toch?

fysiotherapeut personal trainer dominic

Het gezegde komt niet zomaar uit de lucht vallen. Hardlopers zijn doodlopers! Met andere woorden: wie te snel begint, of te hard gaat, haalt misschien het einde niet.

Nu een groot deel van Nederland vanwege de coronacrisis en het daardoor sluiten van de sportscholen en het vele thuiswerken zijn alle aan het hardlopen is geslagen, horen we elke week meer en meer dat mensen pijntjes hebben of blessures oplopen. Pijntjes, rust pakken, weer starten en weer pijn.

Hoe kun je voorkomen dat je regelmatig hardloopblessures oploopt?

Het belangrijkste om te onthouden is, blijf logisch nadenken. Elke dag zien we in de fysiotherapeutische praktijk hardlopers binnenkomen met dezelfde type verhalen. “Ik ben de afgelopen week 6 dagen gaan hardlopen waarbij ik steeds sneller en meer kilometers ben gaan lopen”. “Of ik heb de afgelopen 3 weken 5 halve marathons gelopen”. Retrospectief geven ze allemaal hetzelfde aan “het was eigenlijk teveel …..niet?”. Blijf daarom als hardloper logisch nadenken. Pak – na je loop – voldoende rust en ga niet als een bezetene tekeer. Er zijn lopers die dit wel kunnen… alleen de kans op een blessure neemt aanzienlijk toe. Probeer hardlooptrainingen af te wisselen met een ander soort training. Ondersteunende krachttraining kan je helpen blessurevrij te blijven of een afwisselende fietstraining zorgt ervoor dat je lichaam langer blessurevrij mee kan gaan. Blijf niet gefixeerd op een sport, maar maak gebruik van een scala aan sporten om je lichaam de diversiteit te geven die het wil.

Laat een sportprofessional je helpen bij het samenstellen van een opbouwschema en voorkom dat het gezegde ‘hardlopers zijn doodlopers’ op jou slaat. De meest gemaakte fout tijdens trainen is een ongestructureerde opbouw met teveel trainingspieken. Ook dit verhoogt de kans op het ontwikkelen van een hardloopblessure of blessure in het algemeen. 

Ga na het oplopen van een blessure niet alleen rusten. Je wordt op dat moment niet sterker. Ga je dan op dezelfde voet verder zal ook dan een blessure bijna niet uit kunnen blijven. 

En onthoudt vooral, er bestaan geen afkortingen naar succes en luister naar je lichaam. Allerlei middeltjes, smeersels, kousen, rollen gaan er niet voor zorgen dat die vervelende pijntjes weg gaan of weg blijven. Een gedegen, gevarieerd trainingsprogramma met de juiste trainingsprikkels is de beste remedie om klachtenvrij te worden en blijven. Niet meer en niet minder. 

Heb jij nu vragen omtrent trainen of de opbouw van je trainingsschema. Schroom niet en stuur een mail naar dominic@runathletics.nl

Deel deze blog

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on reddit
Share on email
Share on twitter