Hardloopwedstrijd uitgesteld vanwege Coronavirus?

fysiotherapeut personal trainer dominic

Het was bijna zo ver, de hardloopwedstrijd waar je weken of maanden voor getraind hebt is uitgesteld vanwege de coronamaatregelen. Hoe ga je hiermee om als amateur hardloper of professioneel atleet? En hoe zorg je ervoor dat je in vorm blijft om je hardloopdoelen op een later moment toch te behalen?

Om te beginnen: Vergeet direct de gedachte dat je trainingen voor niets zijn geweest!

De teleurstelling van een afgelaste hardloopwedstrijd, om wat voor reden dan ook, is altijd groot. Of het nu komt door een blessure of in dit geval door de corona crisis. Het is een unieke situatie, die velen van ons nog nooit hebben meegemaakt: zo is het maar liefst 124 jaar geleden dat de marathon van Boston werd afgelast. Ondanks alles wat er op dit moment aan de hand is vanwege de corona crisis, kan het zwaar vallen en aanvoelen alsof je al weken of zelfs maanden voor niks aan het trainen bent.

Natuurlijk staan gezondheid en veiligheid voorop! Daarom is het ook de meest verstandige keuze om alle hardloopwedstrijden te annuleren of uit te stellen vanwege het Coronavirus. Keerzijde hiervan is wel dat je je afvraagt wat er gebeurt met al de tijd die je in de trainingen hebt gestoken? Is alles voor niks geweest en hoe kun je nu het best omgaan met je trainingsschema? Een halve of hele marathonplanning doorschuiven naar een nog onbekende datum is niet aan te raden. Een beter plan is het aanpassen van je trainingen zodanig dat je over enkele weken of maanden de draad weer op kunt pakken, zonder weer helemaal van voren af aan te starten.

“I choose running as my therapy!”

Behouden van basisconditie in tijden van het Coronavirus

Normaal gezien zijn er 2 grote variabelen tijdens een hardlooptraining of voorbereiding voor een marathon:

  1. Intensiteit, meer energie en snelheid;
  2. Volume, lange afstand kilometers.

Zowel wekelijkse kilometers als lange afstand kilometers worden, naarmate een trainingsschema vordert, gestaag meer. Deze tactiek wordt gebruikt om je lichaam klaar te maken voor de activiteit die je gaat vragen tijdens het rennen van een hardloopwedstrijd.

Maar je kunt deze stijgende lijn niet eindeloos blijven doorzetten. In de meeste gevallen houdt de motivatie op, of erger, je kunt een blessure oplopen. Het terugschroeven van de wekelijkse kilometers en lange afstand kilometers helpt bij het resetten van je trainingsprogramma én kan zo zorgen dat je basisconditie goed blijft.

Volgens gerenommeerde experts is je basisconditie ongeveer 60% van je piek. Als je op 60% van je piekkilometers doorgaat met trainen kun je altijd weer snel terug op wedstrijdniveau komen. Waardevol om te weten op het moment dat er nieuwe datums bekend worden gemaakt voor verschillende hardloopwedstrijden.

Vanzelfsprekend zal we altijd een verschil zitten tussen ervaren hardlopers of beginnende hardlopers. Waar een beginnend hardloper mogelijk meer gebaat is om tot 50% te verminderen is het voor een ervaren hardloper voldoende om met 25% tot 30% te verminderen.

Schroef de hardloopintensiteit naar beneden

Niet alleen je hardloopvolume maar ook je hardloopintensiteit kunnen teruggeschroefd worden. Je hoeft geen 64km per week meer te lopen, net zoals je geen intervallen op Eluid Kipchoge (lange afstand loper) snelheid hoeft te lopen.

Vanuit het RIVM worden stevige intervaltrainingen momenteel zelfs afgeraden, bekijk ons blog veilig hardlopen tijdens corona voor meer informatie hierover.

Het behouden van je basis cardiovasculaire fitheid is op dit moment je belangrijkste doel worden. Aangezien deze ervoor zorgt dat verderop in je schema ook de zwaardere runs beter te verdragen zullen zijn.

Je kunt af en toe, als je fit genoeg bent, wat tempowerk in je training laten terugkomen om het interessant te houden. Maar dit is ten opzichte van je normale programmering natuurlijk een schijntje. In plaats van snelle, hoge intensiteit intervallen, kun je jezelf uitdagen met enkele heuveltrainingen om die intervalprikkel te krijgen. Dit is minder belastend en net zo goed als afwisseling.

Zodra er een nieuwe datum voor je hardloopwedstrijd vaststaat, kun je weer starten met een progressief programma om weer hoger in volume en intensiteit te komen. Voor nu kun je hetzelfde weekschema aanhouden, met wat korte en lange runs, alleen zoals boven besproken minder in volume en intensiteit.

Dit is je kans om weer plezier te krijgen in het hardlopen. Een uitgelezen kans om eens zonder technologie te rennen en weer op je lichaam te leren vertrouwen en om plezier in het hardlopen,  zonder finish,  terug te krijgen.

Blijf gewoon hardlopen tijdens het Coronavirus

Nu de wedstrijd zo ver weg lijkt, komt het misschien in je op om er helemaal mee te stoppen. Maar het is zonde om de basis die je hebt opgebouwd nu kwijt te raken en dan weer helemaal opnieuw te moeten beginnen. Houd plezier in het leven, zorg dat je fit en gezond blijft en geniet van het weer.

Deel deze blog

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on reddit
Share on email
Share on twitter