Enkel verzwikt wat nu?

fysiotherapeut personal trainer dominic

Je bent druk bezig met je dagelijkse doen en laten, je boekt goede hardloopresultaten en je besteed het meeste van je vrije tijd (vooral tijdens de coronacrisis) met buitenactiviteiten zoals wandelen, hardlopen en fietsen. Hoe vervelend is het dan als je onverhoopt je enkel verzwikt.

Super vervelend, maar het kan iedereen gebeuren. Elk jaar overkomt veel mensen hetzelfde en hebben een vervelende periode van herstel voor de kiezen.

Hoe weet je of je te maken hebt met een verzwikte enkel?

Vaak gaat een enkel verzwikking gepaard met pijn, zwelling, mogelijke blauwverkleuring en moeizamer steunen op je geblesseerde enkel. Al deze symptomen verdwijnen meestal binnen de eerste 2 weken. Enkele mensen kunnen zelfs tot een jaar last houden van pijn of instabiliteit.

Een langdurig ongemak ligt op de loer en dat maakt dat je deze klacht heel serieus moet nemen. Wij proberen jou met een aantal tricks en het beantwoorden van jouw vragen over een verzwikte enkel goed op weg te helpen en zodoende het herstel te voorspoeden.

Enkel verzwikt of misschien toch gebroken?

In principe is dit een klacht die het best eerst gescreend kan worden door een huisarts of fysiotherapeut. Dit om uit te sluiten of er geen breuk van de enkel is. Dit raden wij dan ook zeker aan. In de meeste gevallen wordt dit gedaan door een test. Hierbij wordt gekeken of je steun kunt nemen op je enkel en of bepaalde drukpunten pijnlijk zijn. Mocht deze test positief (en kun je dus geen steun nemen of een van deze punten zijn pijnlijk) zijn, zal er altijd een röntgenfoto aangevraagd worden door de huisarts.

Als de uitslag van het onderzoek negatief is, dan gaan we er meestal vanuit dat we met een verrekking te maken hebben of dat er scheur (in meer of mindere mate) heeft van je enkelbanden heeft plaatsgevonden. Afhankelijk van hoe stevig deze verrekking is, is hervatten van normale activiteiten binnen 1-2 weken mogelijk.

Veelgestelde vragen over een verzwikte enkel

Je kunt overwegen om de eerste dagen na het ontstaan een zwachtel te gebruiken om je enkel iets te ondersteunen. Na verloop van tijd heb je deze niet meer nodig en kan je enkel zichzelf stabiliseren

Hiervoor kun je het beste naar een fysiotherapeut toegaan. Deze kunnen je meteen laten zien hoe je dit zelf doet en waar je op moet letten.

Allereerst is gematigde rust van belang, zodra je enkel belastbaar is kun je zo snel als mogelijk je dagelijkse bewegen weer opstarten. Uiteindelijk raden wij altijd aan om wat extra oefeningen te doen om je enkel te ondersteunen.

Door een moment van onachtzaamheid of een oneffen terrein kan er al voor zorgen dat je je enkel verzwikt.

Normaal verdwijnen bij de meeste mensen de grootste klachten na 2-3 weken. Alhoewel sommige mensen tot 1 jaar last kunnen blijven houden in meer of mindere mate.

Dit zal nagenoeg hetzelfde zijn waarbij de gradatie van de blessure mogelijk het verschil maakt. Verstuikt zal dan iets milder zijn dan de verzwikte enkel.

Zodra je een beweging maakt met je enkel die je niet meer kan stabiliseren/corrigeren. Dit kan dus zowel naar binnen als naar buiten zijn.

Het is van belang dat je een sportfysiotherapeut of sportarts laat controleren wat er aan de hand is. Zij kunnen je dan het beste adviseren over het te volgen beleid.

Helemaal voorkomen is vaak lastig. Je kunt jezelf wel zo goed als mogelijk hiertegen beschermen door sterk en fit te blijven. Een goede optie is dan ook om stabiliteitstraining te integreren in je wekelijkse programma.

Rust nemen bij deze blessure is relatief. Normaal blijven bewegen, mits je enkel dit kan verdragen, kan bijdragen aan het herstel van je blessure. Het terugkeren naar sportactiviteiten heeft vaak wat langer nodig. Ga stap voor stap meer proberen en bekijk wat je enkel kan verdragen.

Bij twijfel over je blessure is het altijd verstandig om een zorgprofessional te raadplegen, waarbij een sportfysiotherapeut je waarschijnlijk beter kan begeleiden in deze.

Dit zijn vragen die je aan je huisarts moet stellen. Deze kan het beste bepalen aan de hand van je verleden en klacht op dit moment welke het meest geschikt voor jou is.

Zodra je hebt afgecheckt dat je enkel belastbaar is en je de stappen allemaal doorlopen hebt om daar te komen.

Belangrijke tips bij een verzwikte enkel:

Nogmaals,  neem bij deze tips in acht dat je zeker weet dat je niet te maken hebt met een breuk in je enkel.

  • Koel je enkel en leg hem hoog;
  • Belast je enkel op de mate van pijn die je ervaart, alles wat zonder extra pijn of zwelling gedaan kan worden, gewoon doen;
  • Als je het prettig vindt, mag voor enkele dagen een elastische zwachtel gebruikt worden, let erop alleen de eerste dagen (1-5 dagen);
  • Beweeg je enkel de eerste dagen regelmatig, alsof je een gaspedaal intrapt, als je op een bank/stoel zit met je been hoog;
  • Probeer als je kunt lopen zo normaal als mogelijk af te wikkelen, dit komt het herstel ten goede;
  • Probeer zo snel als mogelijk te starten met stabiliteitstraining, het lichaam moet weer leren de enkel te besturen en te controleren. Dit zal, vooral om toekomstige blessures te voorkomen, belangrijk zijn.

Mochten de klachten heviger zijn of langer aanhouden dan verwacht (binnen de eerste 2 weken geen verbetering hebben) raadpleeg dan altijd een huisarts of fysiotherapeut. Dan zal er een aangepast traject volgen, om je zo snel als mogelijk weer fit en belastbaar te krijgen.

Uiteindelijk wil iedereen weer zo snel als mogelijk terug naar het niveau, van hardlopen of sporten in het algemeen, als voor het oplopen van deze blessure. Nu heeft dit wel enkele haken en ogen. Belangrijk om in acht te nemen is dat je niet meteen weer terug kunt starten met je 15 kilometer loopje op 4.30 min/km. Betekent deze blessure dat je weer helemaal van voren af aan begint? Nee, ook dit is niet het geval. Afhankelijk van de ernst van je blessure is het verstandig om een micro opbouw te volgen. Waarin je mogelijk iets sneller de stappen van je opbouw schema kunt doorlopen. Ook hier gaat het er weer om je lichaam zo goed als mogelijk voor te bereiden op de arbeid die jij ervan vraagt. 

Oefeningen bij een verzwikte enkel 

Deze oefeningen zijn uit te voeren in een 3-tal fases. 

(ter verduidelijking zullen wij binnenkort filmpje van de oefeningen toevoegen)

Fase 1(vroeg na ontstaan)

  • Pompen enkel
  • Rotaties onbelast
  • Heel-toe raise zittend
  • 1-benig staan

Fase 2 (enkel is belastbaar)

  • Staande calf raise
  • Toe/ heel walk
  • 2 op 1 af calf raise
  • 1-benig stabiliseren instabiele ondergrond

Fase 3 (hervatting sportactiviteiten)

  • 1-benige calf raise
  • Pogo’s/ touwtje springen
  • sprongen 2-1-benig 
  • Hervatten sporten

Deel deze blog

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on reddit
Share on email
Share on twitter