De top 6 gewoontes die van jou een goede hardloper maken

fysiotherapeut personal trainer dominic

We willen allemaal steeds sneller, verder, extremer. Jezelf of andere verbeteren met het uiteindelijke doel om het beste uit jezelf te halen.  Een bevredigend proces, in de meeste gevallen, soms teleurstellend als we niet bereiken wat we ons als doel hebben gesteld. Belangrijk hierin is om niet altijd te focussen op het resultaat, maar ook op het proces.

Wat zijn nu de dingen die jij kunt doen om het proces en jezelf als hardloper te verbeteren.
De 6 tips die je hierin kunnen helpen zijn:

1. Plan elke week dezelfde dagen om te gaan hardlopen

Door dit vast te leggen in je agenda en een vaste structuur te gebruiken, zal de waarschijnlijkheid dat je het volhoudt groter zijn. Consistentie is de sleutel tot succes.

2. Ga indien mogelijk in de ochtend lopen, mits mogelijk.

Het is gebleken dat mensen die in de ochtend gaan lopen het waarschijnlijk consequenter kunnen volhouden dan mensen die na het werk of na een lange dag nog moeten gaan. Tevens start je hierdoor fris aan je dag en heb je meer energie voor andere zaken.

3. Probeer elke nacht tegen de 8 uur slaap aan te tikken.

Vaak een onderbelicht thema in de huidige drukke maatschappij. Alhoewel uit onderzoek al heel vaak is gebleken dat dit een van de belangrijkste aspecten is, met betrekking tot een gezond leven en betere prestaties.

“Some people need their morning coffee, I need my morning run (and coffee)”

4. Loop een keer per week zonder gps/horloge of muziek.

Even niet focussen op prestaties, controle of afzondering. Maar vooral voelen wat je lichaam/geest doet en hier mee om leren gaan. Zo simpel maar zo effectief in het leren aanvoelen van je lichaam.

5. Maak gebruik van ademhalingsoefeningen

Door de dag heen of tijdens het hardlopen controle hebben over je ademhaling zorgt voor meer controle in het algemeen. Of het nu omgaan met stress/spanning/angst of bv vermoeidheid is. Controle over je ademhaling kan je helpen in al deze situaties letterlijk het hoofd koel te houden. Dit structureel oefenen zal hier zeker aan kunnen bijdragen.

6. Last but not least: let op je voeding.

Een gezonde, veelzijdige wijze van eten kan je als atleet beter maken. Genoeg energie en voedingstoffen zorgen ervoor dat jij je doel haalt. Daarnaast veel water drinken en daardoor gehydrateerd blijven is van essentieel belang. Veelal weten we dit allemaal ook, alleen het naleven ervan  is vaak de lastigste kwestie.

Zoals je kunt lezen zijn de meeste punten goed in te passen in je eigen schema. Mits je deze punten kunt toepassen in meer of mindere mate zal je zien dat je prestaties zullen verbeteren. Zoek hier voor jezelf een weg in en – zoals gezegd – probeer van het proces te genieten.

Veel succes!

Deel deze blog

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on reddit
Share on email
Share on twitter