5 tips om actief en kalm te blijven in tijden van ‘social distancing’

fysiotherapeut personal trainer dominic

Wereldwijd zijn het rare tijden waarin iedereen zich probeert aan te passen aan een nieuwe ‘wereld’. Een kwetsbare, soms ook beangstigende wereld, waarin gezondheid en onze medemens een hele nieuwe betekenis krijgen.  We moeten als het ware onszelf opnieuw afstellen op wat nu van ons gevraagd wordt. De beweegreden van deze blog is dan ook om met enkele tips jullie op weg te helpen op het gebied van fit blijven. Vooral in deze tijden is dit van essentieel belang, hoewel we begrijpen dat dit niet altijd makkelijk is.

1. Bel, app of Facetime iemand zodat deze persoon je ‘work-out’ buddy wordt.

In deze chaotische tijden is het vaak lastig om actief te blijven. Onderzoek toont aan dat als jij verantwoording aan iemand moet afleggen over gedane arbeid(cq. je workout). Dit een stimulerend effect heeft en vaak zorgt voor een betere opvolging. Rekruteer een vriend, kennis, collega of zorgprofessional die je hierbij kan ondersteunen. Plan een wekelijks moment om te evalueren wat je gedaan hebt en zo progressie te blijven maken. Naast deze stok achter de deur kun je van dit moment gebruik maken om even bij te kletsen over de huidige stand van zaken omtrent deze chaotische periode en samen even ventileren.

2. Poets grondig je huis!

Als het op actief zijn aan komt, tellen kleinere activiteiten door de dag heen op. Hetzelfde principe als door de dag heen kleine slokjes water drinken. Uiteindelijk staat onderaan de streep een behoorlijke hoeveelheid activiteit op de dagelijkse lijstje.  Omdat we hier op dit moment extra veel tijd voor hebben is dit de uitgelezen kans om je dagelijks ruimte perfect op orde te houden.

3. Kijk in je naaste omgeving of er oudere zijn voor wie jij de boodschappen kan doen.

Mocht je niet in de hoge risicogroep vallen, kijk dan bij buren die mogelijk wel in de risicogroepen vallen of jij hun kunt ondersteunen met het halen van de boodschappen. Loop naar de supermarkt en als de weersomstandigheden het toelaten, plak er dan een extra rondje aan vast. LET OP! houdt alle regels en richtlijnen van het RIVM goed in de gaten en laat je buren via een Tikkie betalen én laat hen weten dat zij na het in ontvangst nemen van de boodschappen de handen goed moeten wassen (minimaal 20 seconden met zeep).

“To make an elderly person happy is the noblest act a young person can ever do!”

4. Ontdek online hulpmiddelen

Hedendaags zijn er ontelbare gratis oefeningen, schema’s of programma’s te vinden die je thuis kunt uitvoeren. Hierdoor kun je fit blijven zonder zelf iets te hoeven bedenken, of je deur uit te hoeven gaan win/win. Zo gebruik ik veel online fysiotherapie momenteel om alle patiënten toch aan het werk te houden. Mocht je hier vragen over hebben stuur me dan een bericht via dominic@runathletics.nl

5. Neem de tijd om te ontspannen

In deze tijden waarin soms de angst de overhand neemt is het belangrijk om regelmatig je ademhaling te controleren. Probeer onderstaande eens mocht je dit zelf ook ervaren: 

  1. Zoek een ontspannen plek om te zitten.
  2. Leg een hand op je buik en de ander op je borstkas. 
  3. Neem een aantal langzame ademteugen in en uit. Waarbij je buik en borstkas uitzetten.
  4. (als je je niet duizelig voelt, waarbij je meteen stopt als dit gebeurd), probeer dan door je neus in te ademen terwijl je tot 4 telt en dan ook weer uit te ademen door je neus ook dit weer 4 sec. Herhaal dit 5-10 keer (nogmaals als je duizelig wordt stop je meteen). Voel de ontspanning in je lijf na het uitvoeren van deze serie

Voor veel mensen zijn het onzekere tijden. Probeer elkaar te ondersteunen via Facetime, Whatsapp en andere online en offline communicatiemiddelen. Luister naar de richtlijnen van het RIVM en probeer bovenstaande tips uit om je door deze tijd heen te slepn. Blijf allen gezond en bij vragen horen wij het graag. 




Deel deze blog

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on reddit
Share on email
Share on twitter